نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: یکی دیگر از اولویت‌های مبارزه با فساد جلوگیری از امضاهای طلایی است، از سوی دیگر اطلاعات مالی افراد به ویژه مسئولان باید شفاف شود، در بسیاری از کشورها این اطلاعات در سامانه‌های مالیاتی، پلیس و اداره مبارزه با فساد درج می‌شود؛ این اقدام مانع فرار مالیاتی، فساد مالی و غیره می‌شود. این اقدام موجب حفظ حق و حقوق مردم و دولت و جلوگیری نسبی از فساد می‌شود.
کد خبر: ۷۸۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ 30 September 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمدجواد جمالی‌نوبندگانی  با اشاره به اهتمام جدی دستگاه قضا در مبارزه با فساد در خصوص اولویت‌‌های مبارزه با فساد، گفت: فساد ریشه حاکمیت‌ها را از بین می‌برد در حالیکه وجدان هر فرد و جامعه‌ای به سمت عدالت است و در آموزه‌های دینی نیز بر عدالت به عنوان یک اصل تاکید شده است.

شکل‌گیری هسته فساد در سایه خلاءهای قانونی و اجرای ناقص قوانین

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که وجود قوانینی که از جامعیت کاملی برخوردار نیست، راه فرار از قانون و عدم اجرای آن را در کشور تشدید کرده است. از سوی دیگر برخی مجریان قوانین خوب و بازدارنده را به درستی اجرا نمی‌کنند لذا هسته فساد اداری و غیره شکل گرفته است.

وی افزود: در این شرایط نقش ناظرانی که تحت عناوین مختلف اعم از بازرسی، حراست، حفاظت و غیره مشخص می‌شود، متاسفانه این ناظران در برخی از پرونده‌های فساد با مفسدان همکاری کردند. به زعم ما جریمه این افراد و برخورد قضای با آنها باید بیشتر و محکم‌تر باشد.

برخورد سریع، شفاف و صریح با مفسدان باید در اولویت قرار گیرد

جمالی نوبندگانی یادآور شد: پیشگیری و رفع منافذی که موجب بروز فساد می‌شود باید در اولویت قرار گیرد، البته اعتقاد داریم هر جایی که قدرت، پول و ثروت است فساد هم شکل می‌گیرد اما با تلاش‌ بسیار باید فساد را به حداقل برسانیم و برخورد‌ها هم سریع، شفاف و همه‌جانبه باشد. متاسفانه مردم از اینکه برخورد با مفسدان به سرعت و صریح انجام نگرفته یا شفاف نبوده و با ملاحظات یا رودروایسی همراه بوده، گلایه دارند.

اجازه تفسیر قانون به نفع مفسدان نباید داده شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مسیر بروز فساد با تصویب قوانین خوب یا بازنگری در قوانین باید بسته شود، همچنین اجازه تفسیر قانون به نفع مفسدان نباید داده شود البته یکی دیگر از نکات جلوگیری از رانت‌ها است. رانت‌ها تنها مربوط به مسائل مالی نمی‌شود، بسیاری از رانت‌ها اطلاعاتی است.

شفاف‌سازی اطلاعات مالی مسئولان به کاهش فساد کمک می‌کند

وی معتقد است: یکی دیگر از اولویت‌های مبارزه با فساد جلوگیری از امضاهای طلایی است، از سوی دیگر اطلاعات مالی افراد به ویژه مسئولان باید شفاف شود، در بسیاری از کشورها این اطلاعات در سامانه‌های مالیاتی، پلیس و اداره مبارزه با فساد درج می‌شود؛ این اقدام مانع فرار مالیاتی، فساد مالی و غیره می‌شود. این اقدام موجب حفظ حق و حقوق مردم و دولت و جلوگیری نسبی از فساد می‌شود.

بسیاری از تخلفات برای مفسدان ارزش مالی دارد

جمالی نوبندگانی با تاکید بر بازدارندگی قوانین مبارزه با فساد، گفت: مبارزه با فساد باید مردم را قانع کند و مانع تکرار فساد شود. متاسفانه امروزه بسیاری از تخلفات برای مفسدان ارزش مالی دارد. اطلاع رسانی خوب نیز به مبارزه با فساد کمک می‌کند. مردم باید بدانند که فساد در چه سطوحی است و مبارزه به چه شکل انجام می‌شود. مبارزه با فساد نباید با نگاه سیاسی و جناحی انجام شود لذا بدون هیچ محدودیتی با هر مفسدی از هر جناح و گروه و سطحی باید مبارزه کرد همانطور که در بسیاری از کشورها مانند برزیل، کره جنوبی و ایتالیا با روسای جمهور یا هر مقام مفسد دیگری برخورد شده است.

نیاز به نهاد نظارتی جدید برای مبارزه با فساد نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ایجاد «نهاد نظارتی جدید» لازمه مبارزه با فساد است، تاکید کرد: دستگاه نظارتی جدید یا موازی برای مبارزه با فساد لازم نیست، قوه قضاییه در مدت اخیر به خوبی امر مبارزه با فساد را در پیش گرفته لذا از این نهاد باید حمایت کنیم کما اینکه جو عمومی جامعه هم توان و تحمل ایجاد نهاد جدید نظارتی برای مبارزه با فساد را ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ناظران هم به اندازه کافی در کشور وجود دارد، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی و کمیسیون اصل نود مجلس به عنوان ناظر می‌توانند به فرایند مبارزه با فساد کمک کنند بنابراین نیازی به نهاد نظارتی جدید نیست. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار